`
Fietsrelax
Fietsvakanties voor iedereen
Het coronavirus en Fietsrelax
 
Facebook
Youtube
Email
Fietsvakantie ZOEKER
FietsvakantieZOEKER

Het Coronavirus en Fietsrelax

Laatste update: 6 juni 2020
 
Fietsrelax houdt de ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus (COVID-19) scherp in de gaten. We volgen de informatie van het RIVM, de adviezen van Buitenlandse Zaken en hebben nauw contact met de ANVR (de branchevereniging voor reisorganisaties in Nederland) en onze lokale vertegenwoordigers. Enkele antwoorden op veel gestelde vragen vind je hieronder. Meer informatie vind je op de website van de ANVR.
 
Kan ik nog op vakantie?

Vanaf 1 juni voeren wij alle reizen weer uit met enkel overnachtingen in Nederland. Langzaam maar zeker openen de Europese landen ook weer hun grenzen en dit betekent dat wij vanaf 15 juni onze reizen langzaam maar zeker weer op kunnen starten. Wij houden hierbij de adviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken en van de ANVR nauwlettend in de gaten. 

Voucher

Als je reis geannuleerd is, ontvang je van ons een voucher met de betaalde reissom waarmee je een nieuwe reis kunt boeken op een later tijdstip. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte en kan gebruikt worden voor alle reizen van Fietsrelax, Dutch Biketours en Belgian Biketours met vertrek voor 31 december 2021. Wij nemen binnen drie weken contact met de klant op over de wijze waarop de voucher ter beschikking wordt gesteld. Je hoeft hierover zelf dus geen contact met ons op te nemen.

Restituties niet mogelijk

Wij begrijpen heel goed dat u misschien de voorkeur heeft voor teruggave van de betaalde reissom. De omstandigheden zijn echter zo uitzonderlijk, dat wij hiervoor een uitzonderlijke oplossing hebben gekozen. Deze oplossing is in samenspraak met de branchevereniging ANVR opgesteld en het garantiefonds SGR staat garant voor de voucher.

 

Welke reizen kan ik al boeken?

 

Wij conformeren ons zo veel als mogelijk aan de richtlijnen van de ANVR en van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Dit betekent op dit moment dat wij alleen reizen uitvoeren naar bestemming waar het reisadvies vanuit het ministerie van Buitenlandse Zaken op geel of groen staat. Zo lang het reisadvies nog op oranje staat zullen wij naar deze bestemming geen reizen uitvoeren. Wij proberen op onze website de mogelijke vertrekdata zo goed mogelijk bij te houden, heb je hier toch vragen over, neem dan contact met ons op. 

 

Ik heb een reis geboekt deze zomer maar wil eigenlijk mijn reis zelf annuleren. Krijg ik dan mijn geld terug?

 

Mocht je een reis geboekt hebben naar een bestemming maar geen negatief reisadvies (rood of oranje) is op het moment dat je vertrekt en je wilt je reis zelf annuleren dan hanteren wij onze standaard Fietsrelax annuleringsvoorwaarden. Wil je je reis omboeken naar een latere datum in 2020 of in 2021 kijken wij graag samen met je naar de mogelijkheden. Dit is helaas niet altijd kosteloos mogelijk omdat we hierbij soms ook afhankelijk zijn van de voorwaarden van de lokale uitvoerder van de reis.

 

Mijn reis gaat door, waar moet ik allemaal rekening mee houden?

Ook als je reis wel doorgaat ziet het leven er anders uit dan voorheen, zo ook je fietsvakantie. De hotels, restaurants, musea en alle andere lokale bedrijven dienen rekening te houden met de maatregelen die in de betreffende landen gelden. Moet ik een mondkapje hebben, met hoeveel personen mag ik samenfietsen, kan ik wel dineren bij het hotel? Allemaal vragen die per land kunnen verschillen. Wij proberen je over de maatregelen op je bestemming in de reisbescheiden zo goed mogelijk te informeren. Wij raden je aan zelf ook goed voor te bereiden op uw reis. Welke maatregelen gelden er, maar ook is het misschien handig om al de restaurants te reserveren? Of toch halfpension bij te boeken. Heb je attracties waar je graag naartoe wil, kijk online of je al een toegangskaartje moet reserveren. 

De algemene maatregelen die overal gelden zijn de waarschijnlijk bekende regels:

1. Houd 1,5 meter afstand, is dit niet mogelijk draag dan een mondkapje.

2. Houd rekening met 'socials distancing' vlakken bij hotels, in winkels en in restaurants. Houd je ook aan eventuele looproutes.

3. Draag een mondkapje in het openvaar vervoer (ook veerpontjes zijn openbaar vervoer), informeer in het buitenland ook ter plekke waar mondkapjes verplicht zijn. 

4. Was je handen regelmatig.

5. Hoesten en niezen in je elleboog.

6. Blijft huis bij neusverkoudheid, niezen, keelpijn, hoesten of verhoging (tot 38C°).

7. Blijf thuis als iemand in je huishouden koorts heeft (vanaf 38C°) en/of benauwdheidsklachten.

8. Schud geen handen.

9. Informeer je over de maatregelen in het betreffende land via www.nederlandwereldwijd.nl.

 

Wie dekt de kosten als ik ziek word op reis?

Reizigers die onverhoopt ziek worden tijdens hun vakantie kunnen een beroep doen op hun zorgverzekering en reisverzekering.

Waar kan ik nog meer informatie vinden over de stand van zaken rondom reizen en het coronavirus?

De actuele reisadviezen - Ministerie van Buitenlandse Zaken

Veelgestelde vragen over reizen en coronavirus - ANVR

Coronamaatregelen per land - IATA

 

Al uw vragen over het Corona-voucher

 

Wat is een SGR corona-voucher?

Je hebt bij Fietsrelax een pakketreis geboekt. Omdat je reis is geannuleerd wegens onvermijdbare en buitengewone omstandigheden ten gevolge van het coronavirus heb je nu een voucher ontvangen om een nieuwe vakantie te reserveren bij ons.

 

Wie kan deze voucher gebruiken?

De voucher is toegekend aan de hoofdboeker van de pakketreis. Alleen de hoofdboeker van de reis kan de voucher inwisselen. De hoofdboeker is de persoon die de boeking heeft gemaakt. De hoofdboeker kan bepalen wie zijn medereizigers zijn.

Dit is een persoonlijk tegoed en kan uitsluitend na overeenstemming met Fietsrelax aan een ander worden overgedragen of verhandeld.

 

Welke vakanties kan ik met deze voucher reserveren?

Deze voucher geeft recht op het boeken van elke pakketreis die wordt aangeboden door Fietsrelax.  Deze voucher is niet te gebruiken voor het boeken van diensten op de plaats van bestemming. Aankoop van losse tickets of vouchers verkregen ter compensatie voor niet-genoten reisdagen vallen niet onder de SGR dekking.

 

Tot wanneer is deze voucher geldig?

Alle betrokken klanten krijgen het reeds betaalde bedrag als tegoed voor een volgende vakantie die kan worden gebruikt voor boekingen gemaakt binnen één (1) jaar na uitgifte naar een bestemming en vertrekperiode naar keuze.

 

Wat is de voucher waard?

De waarde is maximaal gelijk aan het bedrag dat je reeds voor je pakketreis had (aan)betaald ten tijde van de annulering.  De voucher vervangt het recht om terugbetaling van alle betaalde bedragen te vragen aan Fietsrelax. Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, betaal je de meerkosten. Wanneer de nieuwe vakantie goedkoper is, wordt de geldigheid van de restwaarde met één (1) jaar verlengd. Dit restant valt dan niet onder de SGR dekking. De waarde wordt niet uitgekeerd in contant geld, ook niet gedeeltelijk.

 

Hoe zit het met een nieuwe reis?

 1. Je boekt een nieuwe vakantie op een website van Fietsrelax.

2. Je vult uw voucher gegevens in bij de opmerkingen.

3. Wij controleren uw voucher en verwerken deze op uw nieuwe boeking. Je ontvangt een aangepaste factuur, waarop de voucher op de reissom in mindering is gebracht. Eventuele betalingsherinneringen tot die tijd kun je als niet verzonden beschouwen.

4. Waar mogelijk proberen we de stappen 1 tot en met 3 zo snel mogelijk technisch te vereenvoudigen. Volg hiervoor de instructies op onze website.

5. Als er nog een restant te betalen overblijft op de nieuwe boeking, dan betaal je die volgens de normale voorwaarden en termijnen bij.

6. Als er nog voucherwaarde over blijft na het betalen van de nieuwe boeking, kun je deze gebruiken voor een volgende vakantie.

 In het onverhoopte geval dat uw nieuw geboekte reis ook wordt geannuleerd, en je daarbij recht hebt op uitbetaling, zal Fietsrelax dit bedrag opnieuw toewijzen via een voucher. Op je nieuwe boeking zijn de reguliere Fietsrelax Algemene voorwaarden en ANVR Reizigersvoorwaarden van toepassing. Hiermee ga je akkoord bij het maken van de nieuwe boeking.

 

Waarom heet het een ‘SGR corona-voucher’?

a) Deze voucher valt onder de dekking van Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) in de zin van artikel 3 van de SGR garantieregeling.

b) Fietsrelax is aangesloten bij het SGR.

c) Dit betekent dat in het geval een reisorganisatie – die bij SGR is aangesloten -  bijvoorbeeld failliet gaat en je nog een ongebruikte SGR corona-voucher heeft, dit wordt vergoed door SGR. De specifieke voorwaarden om aanspraak te maken op deze regeling kun je nalezen op www.sgr.nl.

d) Bij een beroep op de SGR dekking dient ook de oorspronkelijke (geannuleerde) reisovereenkomst overlegd te worden en het betalingsbewijs, een en ander conform de garantieregeling van SGR. 

e) De garantieregeling van SGR van toepassing is conform bestuursbesluit van 16 maart 2020 en eventueel opvolgende SGR bestuursbesluiten.

f) De SGR dekking geldt alleen voor SGR corona-vouchers die zijn uitgegeven tussen 16 maart 2020 en 1 juni 2020 (of zoveel langer indien de SGR de periode heeft verlengd).

g) Deze SGR dekking geldt alleen in geval van het annuleren van reizen in verband met het niet kunnen uitvoeren van de reis in het kader van het ontstaan van de onvermijdbare en buitengewone omstandigheden ten gevolge van het coronavirus en voor reizen welke oorspronkelijk ook onder de garantie van SGR vielen. 

h) Aanspraken die voortvloeien uit een vanwege het coronavirus geannuleerde reis anders dan een voucher vallen niet onder de garantieregeling van SGR. 

 

 Aan druk- en/of zetfouten kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. cookie instellingen aanpassen
extraSmallDevice
smallDevice
mediumDevice
largeDevice